Thursday 26 September 2013

::CuCuR uDanG gEbU SeGeBu PiPiKu::

oLeH sB sUamI kU nk MunChY2 SmbIL LyN HoKi mLm tD AkU pn dGn BeRat BoNtot bGn PeLan2 Ke DaPuR tGk aPe y AdE...

bUkAk FrIdgE..hurmmm (godeh2, paNg PoNg..PaNg PoNg) uDanG Ad, Yis Ad..ckUp La Nie K wt cUCur UdG...

Ok SeLak menYelAk, SinGsiNg (betol ke Aku eJa Nie) MenyinGsiNg..OperAsi Pn StaRt

rEsEpI akU tGk Mat GeBu Nye KLiK SiNi  (tq Yea Mat geBu AtS reSepi y SodaP Nie) ad YanG Aku UbaH cKit2..

haaaa, tuh DiE bLa LakI AkU sIbUk MaSuk DaPor Nk MenGGanGGu KeADaan..aku pes tIme Nie wt..
diE sIap PeRLi2..

"Reti Ke yAng..XjAdI kaNg wT maLu Jer.."

AkU nGn KemBg KemPis Kn idOng Ku coMel Kiot mIot Nie

"AisH..tGk R Nt"
( dlM aTi TaKot Gk x JAdi)



bahan2Nye :

2 cawan tepung gandum
1/2 camca besar instant yeast (mauripan)
1 3/4 cawan air (yang ni kurang lebih, tapi mat sukat dekat2 2 cawan air dia)
1 mangkuk taugeh (mangkuk sup kecil)
5 pokok kuchai, cuci dan kerat2
1 pokok daun bawang, hiris
pewarna kuning (nk original gne kunyit lah yea..tp nt rs kunyit plak)
1 camca teh garam
20 ekor udang sederhana besar, cuci bersih, tos dan lap kering2 dengan paper towel
bawang putih 2 ulas (nie aku tambah sendiri sb My MIL law wt jemput2 die letak bawang putih tok rasa lebih lemak g..law U OLLs xmo Xpe..aku MaaFkan ngehngeh)

:: meManDanGkaN aKu Xde KuCai TauGeh BaGai Tuh, Aku GaNtI NgN DauN Sup, DauN BawaNG, n BawaNG BeSar ::

oK La TuH KaN DaRi CuCur TemBam ku Tue KoSong...

* bawang putih tue sila blend dulu eh ngn garam..agak2 taw air nye..jgn byk sgt plak..nt namenye minum cucur..bukan mkn cucur kuang..kuang



cara mengodeknye (taw x mengodek tue ape??..kira adik bradik mengolah gk lah)

  1. Dalam satu bekas, masukkan tepung, instant yeast, garam + bawang putih yang da diblend td dan kacau rata. law adunan korg pekat tmbah la lg air yea..Tuang air sedikit demi sedikit sehingga mendapat adunan yang tidak terlalu cair atau pekat (sukatan kurang lebih 1 3/4 cawan atau lebih sikiiiitttt). letak ckit pewarna kuning tue..agak2 taw..jgn byk sgt..kang takot plak nk mkn. Masukkan daun bawang, daun sup dan bawang besar, argh ikot korg la eh nk gne ape tok cucur korg..aku wt ape y ad kt uma aku jerk.. gaul rata dan perap 30 minit.
  2. UNTUK SOS LADA :- Kisar cili dan bawang putih hingga halus, tuang dalam periuk. Masukkan gula dan garam. Masak dengan api perlahan hingga pekat. Tuang cuka, kacau dan masak lagi hingga berada pada konsistensi sederhana pekat. Sejukkan
  3. UNTUK CUCUR UDANG TEMBAM :- Panas kan minyak untuk goreng terendam. Panaskan senduk bersaiz sederhana selama 1 minit dalam minyak panas. Sendukkan bancuhan cucur udang tadi ke dalam senduk panas 3/4 penuh, lingkarkan dengan seekor udang dan rendam dalam minyak panas. Biar mengeras sedikit dan tanggalkan dari senduk (gunakan sudip tajam untuk menanggalkan cucur udang tadi). Ulangi proses membuat sehingga selesai. Goreng hingga kuning keemasan. Angkat cucur udang yang telah masak, toskan dan letak atas paper towel. Boleh hidangkan bersama sos lada tadi...Selamat mencuba!...


hAhhhh..iNiLaH gHupNye CuCuR UdaNg Y TemBamNye SeTaraF NgN pp Aku...

LaWo x..LawO X...

"naH b, Lawo x??..CoMel Je Kn CuCur sYg"

"eLeh"

(maLu La TuH nK nGaku BiNi TerroR mAsAk)

kihkihkih..SoRy Ter 'RiAk' Lak

pe g..g Dapor Skg try..




No comments :

Post a Comment