Tuesday 27 January 2015

his 1st fever

Assalamualaikum n Hi,

nie nk cite psl ank demam..

hmm, sbnrnya aku xde pengalaman lgsg handle ank demam sb sepanjang 6 bln ++ nie aatif xpernah demam walaupun lepas kena cucuk..

tp benda da nk jd..

8.1.2015 (khamis)

ms mlm tue aatif muntah2..bla bg susu dia muntah2 smpai kua air dri idg dia..sian wei..
yelah..bdk kua air dri idg..perit..
kta y tua nie pn xsuke air kua dri idg..apatah lg bdk..

tp aku cepat2 tiarapkan die

cmni la aku tiarap n tepuk belakang aatif..

aku tepuk2 ckit belakang dia spy die boleh bernafas dgn elok

bla da pusingkan balik n tgk dia da boleh nafas dgn baik aku smbg bg minum susu..yelah..aatif skg kuat menyusu..skg setiap 2 jam dia akn bgn nk susu..

bla da abes susu, ktorg pn smbg tdo blik..

7.30 pagi

time nie memg nk g kj da...otw nk anta aatif g uma BS dia berak smpai tembus..abis kena bj aku..nk xnk aku ajk suami balik tok tukar bj..nasib baik xjauh mn uma aku ngn uma BS..

bla da settle aku tukr bj n alang2 aatif poo poo nie, aku trs mandikan dia skali..
da wangi sume..ktorg anta aatif kt uma BS dia..ms otw aku bg aatif susu..sb biasa pas dia poo poo dia akn lapar nk susu..
bla da smpai waktu nk pas kt BS aatif, tetibe aatif muntah2..byk sgt..punya byk dia muntah da mcm segayong ok..aku lak rs xbest nk g keje..

tp dia xnangis pn..tp  aku da pesan kt BS dia siap2..if aatif muntah2 lg tepon aku..aku nk bw dia g klinik..

tengahari aku g uma BS sb nk taw aatif cmne..mls nk tepon2..aku direct je g uma BS aatif..BS aatif ckp aatif still muntah if bg susu..tp mkn x..mkn byk je cm biasa..

hmm, aku trs ckp kt BS aku nk bw aatif g klinik sb risau takot apa2 jd...
aku pn siap2 bw aatif g klinik..

ms kt klinik doc ckp bdk y da pndai capai brg akn masuk mulut..so bla tgn da mula mencapai2..da mula pegang2, barang2 atau benda2 kotor y xnmpak akn baby bw masuk mulut..dats y bdk akan kena sakit perot..law teruk boleh kena cirit birit..

tp aatif nya condition is still ok sb masih aktif main lg..

doc ckp if bdk da start cirit birit baru muntah dgn kerap dats mean keadaan cirit birit baby da truk..but aatif still ok..pada tahap y tidak membimbangkan..sb simptom utama aatif is dia muntah dl baru berak2..lgpn aatif xbyk dehydrate sb aatif byk minum air kosong

so doc bg ubt garam, ubt muntah n lg satu ubt utk perot die..

balik dari klinik aku otw ke ofis suami sb ktorg nk balik kg
mgu nie ktorg buat aqiqah aatif pd 10.1.2015

sepnjg perjalanan condition aatif ok..chat n aktif...

da smpai uma MIL (aqiqah aatif ktorg buat kt uma MIL aku)

aatif da xceria..muka masam..slalu bla diagah dia akan ketawa2 sengih2 siap ketawa berdekah bagai..tp kali nie bla MIL aku agah dia buat xtaw je..ngn muka masam dia g..hamboi..da pndai wt muka masam eh ank mama..MIL aku pn dukung n pegang aatif..MIL ckp "azrie, ank ko nie cm nk demam je..hangat nie bdn dia mak pegang"

aku blur2..sb rs sepanjang aku amk aatif bw g jmpe doc otw blik kg bdn dia xpanas pn lg..
aku da mula risau..sb aatif xpernah demam walau sekali..

aku soh suami aku beli cool fever utk baby..takot gk aku..yela demam ni bkn boleh dibuat main2..kang kejung xmemasal..

bla aku pegang yezza bdn ank aku da panas..adoii..ciannya ank mama..

suami aku trs g beli cool fever bla aku ckp ank dia memg da pns da bdn nya..

bla suami balik, aku trs tampal cool fever tue kt dahi n bdn dia..cer tgk ank aku y da mula meragam..xnk ketawa..dahi bertampal bagai..babah die leh senyum2 tgk ank die da mencebik tue..
aatif 1st fever..muka memg xceria lgsg

selama nie aku just dgr je kwn2 y ank nye sebaya aatif demam..cmne diorg xtdo mlm..jg ank sb ank asyik merengek je..yela demam mn selesa..kta y tua pn rs xsedap bdn apatah lg baby..tambah plak xpandai nk ckp mn sakit mn xsedap bdn...


aatif ngn babah berselimut

pic ats nie panas aatif da mula kebah..tp aku still pakaikan cool fever tue kt dahi n badan
bia fever aatif betul2 reduce..

hopefully time kenduri aqiqah aatif, aatif full recovery eh..
mama syg muhammad aatif 

No comments :

Post a Comment