Tuesday 6 January 2015

placenta previa???...whats dat?? part 1

Hi,

rini aku nk cite pasal placenta previa..pengalaman aku sndri mengandungkan aatif..so brapa ramai y taw pasal placenta previa nie??..apa die placenta previa nie??..npe aku cite psl placenta previa??..nickname placenta previa is PP eh..

tujuan aku nk cite psl PP nie sb ms aku pregnant aku disahkan ad PP type 3 pd usia kndungn aku 7 bulan..aku dl xtaw lgsg apa tue PP..bla doc ckp PP aku blur..aku igt kn berkaitan darah rendah ke apa..rupenya psl kedudukan uri aku y berada kt tmpt y xsepatutnya

mksd aku kt tempt sepatutnya its suppose to be at atas dlm rahim n kedudukn baby ad kt bwh..tp dlm kes aku uri aku ad kt bwh n da separuh tutup jalan utk bby keluar..paham x mksd jalan tue..maksud aku laluan utk aku beranakkan anak aku scr normal..ikot bhs kasar kua ikot lubg *****

ms usia kndgn aku 7 bln doc scan n detect something goes wrong y mn uri aku xbetol..hhahaa..bkn xbetol apa..die dok kt tmpt y salah..hehe


law tgk pic kt atas nie, bahagian sblh kiri adalah kedudukan uri y normal..pic y tengah n kanan sekali adalah PP

JENIS/PERINGKAT KEDUDUKAN URI

PP nie ada byk level..ada type 1 smpai type 4

type 1 : uri kt bwh tp belum menutupi laluan utk baby keluar dan masih lg boleh bersalin scr normal
type 2 : uri da kt bwh dan hampir dgn bertemu dgn laluan serviks tue tp still lg boleh bersalin normal
type 3 : uri tue da tutup sebahagian/separuh  laluan serviks tue dan TAK BOLEH bersalin normal..alternatifnya adalah c-section
type 4 : uri tue da tutup semua laluan yea cik kak n sama ngn type 3 tak boleh bersalin normal n czer is the way to give birth


uolls boleh tgk kedudukan uri kt pic bwh nie

1328844582449509209

                                         type 3                          type 4                      type 1 & 2

nampak kn..faham kan..aku dl type 3 mksdnye uri tue da tutup sebahagian laluan serviks


TANDA-TANDA PLACENTA PREVIA

ada beberapa tanda y uolls boleh  rs samada uri tue kt mn..

1. pendarahan
2. sakit di bahagian ari-ari dgn kerap
3. sakit kt bwh mcm nk beranak

kadang2 ada sesetangah org xmengalami apa2 tanda pn tp majoriti org akan mengalami pendarahan sms pregnant..

mcm aku, aku xde rs apa2 except kdg2 rs sakit kt bahagian ari2..sakit y amat sgt especially bla aku balik keje n naik tangga..sakitnya smpai bla masuk uma je aku trs baring menangis teresak...bla lama ckt baring baru sakit tue ilg...tue ms aku xtaw lg aku PP..tp alhamdulillah sepanjang PP aku xde bleeding..

tp bermulalah episod ke hospital setiap mgu..mgu nie kk 3 hari pastu ke HSA lak tok pantau sejauh mn tahap kesihatan aku n baby..n setiap kali check up doc akn slalu tnye..ada bleeding x..sakit x..

ALLAH Maha Penyayang..alhamdulillah sepanjang PP aku chat..

cara nk comfirmkan samada kte PP atau x..uolls g je sepital or klinik pakar ibu n anak..dari ctu doc akan detect kedudukan uri uolls samada kedudukan uri uolls pd tmpt y normal or jd les cm aku nih..doc akan scan..n melalui scan tue dpt detect prob 

BAGAIMANA CARA MENGATASI PLACENTA PREVIA

ok bg ibu2 y da memg comfirm PP..biasanya doc akan advice tok bedrest byk..byk y terlalu byk..doc xgalakkan byk berjalan mcm ibu pregnant y lain (bg y bersalin normal bla dekat hari nk bersalin doc akn soh byk jln bg memudahkan bukaan laluan utk bersalin)  sb takut berlakunya tumpah darah y akan membahayakan nyawa anak dan ibu..sb doc aku ckp ms tue if tumpah darah je dlm ms 20 min pn kte boleh hilang nyawa..

so atas nasihat doc aku xbyk bergerak..mksdnya kurgkan berjalan n terlalu aktif tp kekadang aku degil gk..boleh sempat lg jenjalan ke JPO la jusco lah..sb ms pregnant aku suka berjalan walaupun cepat pent..

ms tue aku paksa suami aku pindah uma bwh (ms tue da beli uma tp belum duduk sb konon igt nk dok after deliver) sb aku da xlarat sgt nk turun naik tga tmbah lg aku PP type 3 y memg xleh byk bergerak..

jd ms 7 bln ke atas aku memg byk rehat..byk y terlalu byk sb bla baby mengeras comfirm2 ari2 kte sakit (mybe aku je kot sb uri kt bwh n baby tolak uri tue)..

keje aku adalah baring je...xmasak..xkemas..xbasuh baju..sume keje uma suami y buat..

URUT

sape y PP dinasihatkan xleh urut yea kengkawan..doc xbagi sb ms urut if bleeding memg korg xkan sempt nk ke sepital..aku ada pengalaman tgk sorg mommy nie tumpah darah sb PP..memg serius bahaya law bleeding tetiba nie..time tumpah darah tue darah kua mcm paip bocor eh..so jgn sesuka nk urut bagai..aku pnh g urut tp mk ck tue ckp die xbrani buat sb takot jd pape..nmpk x??..mn2 mk ck y korg dgr pndai urut bagai jgn sesuka hati korg bg diorg sengkak or uli2 perot korg eh..

law jd pape nt spe nk bertanggungjawab???...hhah..jawab..jawab...

ADMIT??

hurm, law uolls nk taw sesapa y PP biasanya doc advice tok admit/warded awal even due date lama lg..mcm aku suppose aku admit 2 bln awal b4 EDD..

tp aku merayu melutut menangis (y nie tipu la kn bab melutut menangis tue) xnk admit dl..bhahahaha...bosan kot dok sepital berbulan bulan...doc ckp "ok boleh..sy bg awk peluang lg sebulan dok uma..lepas tue da xboleh da dok uma..nt law jd pape sape nk bertanggungjawab"

aku "hah ok..ok..bolehlah"
doc "tp dgn syarat if ada bleeding ckit pn walau setitik cepat2 g hospital taw"
aku "ok doc"

yeah memg aku dpt rilex kt uma g tp next month aku da serah diri g sepital..kang ad kang kena mrh law x anta diri sendiri kt sepital..

EDD 16.6.2014..aku admit 2.5.2014..nmpk x bape jauh lagi tarikh tue...huaawaawawaa

so bermulalah aku menginap di sepital selama sebulan...

next aku cite lak sepanjang dok sepital

penat da nie..naik juling mata..hehehe..

selamat membaca..x paham boleh tanya..kihkih..nk details boleh bukak link nie..






No comments :

Post a Comment