Saturday 8 August 2015

KEPENTINGAN INSURANS MASA KINI

Assalamualaikum n Hi,


Tahu tak apa itu insuran perubatan dan nyawa?

ok bagi yang ragu2 nak amek insuran tuh, meh aku cite ckit...

insuran skg da ada yang islamik punya..maksudnya insuran sekarang da berlandaskan Islam..da takya ragu2 lg mn punca insuran tue..skg da ada insuran Takaful Malaysia..PruBsnTakaful..dan banyak la lg..


kenapa aku kata insurans skg sgt penting??
apa tujuan kita buat insurans??

ok..aku nak bagitau..dulu aku rasa insuran nie memg penting bila kita sakit..ok..aku amek contoh dari pengalaman aku jela eh..

ofis aku ada provide stiap staff amek insuran..monthly payment dgn deducted from kitorg nye salary..y ofis provide adalah y plg basic skali..aku masukkan sekali nama suami aku pas khwin..yela ms tue monthly charge xsampai RM100 pn (skg + GST da RM100++)..xkisah la kn sb kira murh lg tuh..

ok..ingat x cite pasal aku taw aku kene cyst tuh..g hospital doktor soh operate tok buang cyct tue..ms tue ktorg suami isteri da pk..mn nk cekau duit on the spot dlm RM7-8k..yela ms tue ktorg memg nk sgt anak..da bla doktor ckp "law awak nak pregnant awak kene buang cyct tue dulu"...

hah..amek ko..sapa boleh jangkakan yang aku ada cyst..dan aku rasa semua org kt dunia nie takkan aspect pn y diorg boleh sakit..bila nak sakit..aku rasa semua org nak sihat kan..aku pn cmtu la..aku igt aku xde mslh kesihatan..tup2 bla details check up haah!!!..cyst menumbuh kt tiub aku tuh..huh!!...sedih..n part plg sedih ms tue aku n suami aku pk psl kos if aku nk buat gk operation tue..

n aku anggap diri aku bertuah sb aku da ada insuran yang boleh cover kos surgery aku tuh if aku decide nak buat operation tue gk..tp aku xbuat pn sb dapat 2nd opinion dari doktor hospital putri..jd aku xbuat la operation buang cyst tue..doktor bg tempoh dalam ms setahun aku kene pregnant..

ok since dar kejadian tuh, aku memg sgt2 rasa insuran sgt2 penting ms skg nie.lebih2 lagi if kita nk buat sesuatu tue dgn segera..mksd aku dgn sesuatu tue kalau kita nk buat operation cepat..law g hospital kerajaan mungkin kene tgu turn bagai semua...

bagi aku tak salah sesapa yang ada pendapatan lebih boleh jer amek insuran..lgpn skg nie insuran termasuk saving sekali..

bila aku bersalin 5/2014 aku trs subscribe insuran utk ank aku..plan y aku pilih medical n educational saving plan..sb if jd pape kt aku sekurang-kurangnya die da ada saving for his future..

insuran y aku amek utk anak aku is PruBsnTakaful..n agen aku sgt2 bertanggungjawab n friendly..

so sesape y dok area kulai, jb, batu pahat, kl, atau memana je pon korang leh la subscribe ngn akk nie..FB die Harinah Hamzah..dia worldwide nye services..jgn risau..die xmemaksa jadi jgn rasa terpaksa..explanation from her is very2 tip top..services gk sgt2 torbaik..so why not uolls start now...

ok..selamat menjalani kehidupan yang sihat.

No comments :

Post a Comment